EHBO bij drugsongevallen: drie tips | ehbocollege.nl

EHBO bij drugsongevallen: drie tips

EHBO bij drugsongevallen: drie tips

vr 01-08-2014 | EHBO | Bauke

Wat je mening over het gebruik van drugs ook is, over het algemeen gebruiken mensen om plezier te hebben. Op veel grote feesten neemt het gebruik van drugs toe. Vooral GHB is tegenwoordig goed vertegenwoordigd. Voor de gebruiker is het een enge en vervelende ervaring als de drugs verkeerd "valt". Wat doe jij als EHBO-er?


Helaas ontstaat de indruk dat eerste hulp aan slachtoffers van drugsgebruik is voorbehouden aan een selecte groep mensen. Dat is jammer, omdat juist dit slachtoffer zoveel behoefte heeft aan "menselijke" hulp. In dit artikel drie tips voor élke eerstehulpverlener (met of zonder diploma).

Drinken

Veel drugs hebben invloed op het energieniveau. Het lichaam consumeert vocht enn voedingsstoffen in een hogere mate. Daarnaast zijn er een aantal andere drugs die al van zichzelf een vochtonttrekkend effect hebben. Bij veel slachtoffers van drugsongevallen is een tekort aan vocht een probleem. Dat probleem kan snel erger worden, zoals in een (hypovelemische) shock of een epileptische aanval.
Een slachtoffer drinken geven kan, zolang hij of zij het zelfstandig kan drinken. "Voeren" is uitdrukkelijk niet de bedoeling. Laat het slachtoffer kleine slokjes nemen en let er op dat het slachtoffer niet te veel drinkt. De grens van uitdroging naar "watervergiftiging" is bij drugsslachtoffers veel kleiner.
Kies voor een drank zonder koolzuur of alcohol. Water is een mogelijkheid, maar een sportdrank is nog veel beter. De suikers worden sneller opgenomen en de zouten hebben een positieve invloed op de zenuwprikkelgeleiding.

Temperatuur

Vooral bij "uppers" gaat de thermostaat van het lichaam omhoog. Het slachtoffer raakt (over)hit. Naast de werking van de drugs zelf kan de oververhitting versterkt worden door overmatig dansen. Zeker bij drugsgebruik op feesten is dit een risico.
Let goed op de tekenen van het slachtoffer. Praat met hem of haar en ga na of hij nog goed reageert. Vraag eerst of het slachtoffer het warm of koud heeft, voordat je gaat voelen. Niet alle slachtoffers van drugsongevallen reageren goed op aanraking. Breng een oververhit slachtoffer in een koele omgeving en doe overtollige kleding uit. Reageert het slachtoffer niet meer goed of raakt hij (terwijl hij warm is) buiten bewustzijn? Koel dan actief door te "sponsen" met lauwwarm water. Let er op dat er geen water in de luchtweg komt. Bel bij bewustzijnsverlies onmiddellijk 112.

Omgeving en benadering

Niet alleen hallicunogene drugs hebben invloed op de beleving van het slachtoffer. Ook stimulerende drugs als XTC maken de waarneming van het slachtoffer anders. Houdt daar rekening mee door het slachtoffer rustig te benaderen. Laat één persoon het woord doen en zorg dat er niet te veel mensen omheen zwerven. Laat beveiliging niet bij het incident staan, maar liever wat verder weg. Zorg voor een rustige koele en prikkelarme (minder geluid en lichtflitsen en dergelijke) omgeving. Heeft een slachtoffer waanvoorstellingen? Ga daar dan niet in mee, maar benoem alleen de dingen die écht zichtbaar zijn. Veroordeel het slachtoffer niet, maar geef aan dat je hem of haar zult helpen.

Meer weten over drugs, gebruik of verslaving? Kijk eens op Drugsinfo van het Trimbos-instituut. Een website met betrouwbare informatie door professionals.

Ben je EHBO-er bij een vereniging en ben je benieuwd wat jouw EHBO post nog meer voor middelen nodig heeft voor EHBO bij drugsongevallen? Neem contact op, ik stuur je vrijblijvend een lijst.

Geïnteresseerd in een workshop of cursus Eerste hulp bij drugsongevallen? Kijk eens hier of neem gelijk contact op.


Terug