Alle NS-conducteurs krijgen een opleiding tot bedrijfshulpverlener. Tot 2011 was dat ook zo voor machinisten, maar dat heeft de NS afgeschaft. Bij vertragingen en ziekteuitval komt het regelmatig voor dat er geen conducteur meerijdt met een trein, zegt een woordvoerder van NS tegen Trouw. Een extra machinist sluit dan de deuren.
Passagier met EHBO-diploma
Nog veel vaker rijden treinen van Veolia, Connexxion en Arriva zonder EHBO’er aan boord. Volgens een woordvoerder van Connexxion kan dit, omdat in tegenstelling tot de NS Connexxion-treinen met enkele treinstellen rijden en de machinist daar beter overzicht over kan houden bij een calamiteit voordat hulpdiensten arriveren. Bovendien is zijn ervaring dat er altijd wel een passagier aan boord is met een EHBO-diploma.
Klacht indienen
Bestuurder van vakbond FNV Spoor Roel Berghuis vindt dit onverantwoord. “De conducteur is als bedrijfshulpverlener bevoegd EHBO te verlenen, reizigers te evacueren, te reanimeren en blusmiddelen te gebruiken omdat hij of zij ook chef trein is. De inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft Berghuis gevraagd een klacht in te dienen zodat ze de zaak in behandeling kunnen nemen.
Hoe belangrijk de deskundigheid is bleek vorige week toen bij Loenersloot een brand uitbrak in een intercitytrein van de NS. Volgens passagiers zijn er dankbaar kalm optreden van de NS-conducteur geen gewonden gevallen.
Reactie NS
In een reactie stelt de NS dat het allemaal meevalt en er slechts in een ‘sporadische geval’ een machinist zonder conducteur vertrekt. Als er zich een calamiteit voordoet, is het de taak van de machinist om contact te houden met de Verkeersleiding en de hulpdiensten.